tisdag 2 juli 2013

Etapp 10: Själevad - Nordmaling

Det har varit en lång dag idag. En lång dag full av kontraster. I ena stunden har vi legat på backen med uppskrapat knä, och i andra stunden sitter vi inomhus och dricker kaffe och äter gofika. I ena stunden cyklar vi på en dyngsur och spårig grusväg i världens hällregn, och i andra stunden sitter vi nyduschade inomhus och har precis ätit en jättegod restaurangmiddag. I ena stunden har vi en cykel som behöver repareras och vi funderar allvarligt på om vi måste ta bussen till Nordmaling, i andra stunden cyklar vi på en perfekt cykelväg i perfekt cykelväder. Som sagt, fullt av kontraster.

Men, låt oss backa tillbaka bandet litegrann. Under natten har vi vaknat flera gånger av åska och det ihophängande hällregn som föll på stugans tak. Illavarslande! När vi sedan vaknade vid 06:30 i vanlig ordning så visade det sig att det fortfarande regnade ute. Vi sov en stund till, och strax före åtta var vi klarvakna. Det regnade fortfarande! Crap.

Nåväl. Vi drog på regnskydden och regnkläderna och cyklade iväg i regnet. Inget ska stoppa oss! Dagens första uppdrag var att få den trasiga ekern fixad. Det var på bakhjulet den hade gått av, och för att komma åt att ta lös den trasiga ekern och sätta dit en ny måste man plocka ner hela bakhjulets drev. För att göra det behöver man (i alla fall på våra cyklar) ett specialverktyg som vi inte hade med oss. Därför var vi alltså tvungna att hitta en cykelhandlare som hade tid att byta ekern med kort varsel. Dagen innan hade vi ringt runt till ett par olika cykelhandlare för att kanske få en tid samma dag. Det hade vi dock inte lyckats med, men en av dem sa att vi kunde komma in så fort de öppnade idag, Tommys. Tommys låg lite utanför Örnsköldsvik i en liten ort som hette Domsjö, så vi styrde kosan ditåt.

Väl framme efter en knapp mils cykling så knackade vi på, och vi fick veta att cykelkillen var på semester. Hm. Knepigt. De bad oss istället prova på Sjöbloms, som var samma ställe som vi hade köpt ekrar på dagen innan. Vi ringde dit och förklarade situationen, och beskedet de kunde ge var att om vi kom förbi så kunde de kanske fixa det idag. Taget! Sjöbloms ligger inne i centrala Örnsköldsvik, så vi styrde kosan ditåt istället. En halvmil senare var vi framme, och vi fick ett varmt besked vid ankomsten: kom tillbaka om en timme så är det fixat.

Under tiden gick vi och tog en fika i en av (?) galleriorna i Örnsköldsvik. Nu hade klockan hunnit bli 11 ungefär, och vi hade egentligen inte kommit någonstans. Dessutom regnade det fortfarande och vi såg inga tecken på att det skulle avta. Vi började diskutera alternativ fram och tillbaka. Vi diskuterade att stanna en natt till i Örnsköldsvik och börja tidigt nästa dag, och vi diskuterade att ta bussen till Nordmaling och fortsätta därifrån nästkommande dag. Det gick så långt att vi kollade upp när bussen gick, och om man kan ta med cyklarna på bussen. Vi gick till och med ner till Örnsköldsviks resecentrum för att få mer information. Där jobbade dock ingen, så vi fick inga svar. Vi gick tillbaka till Sjöbloms och fick till slut ett gott besked: cykeln var klar! Fantastiskt att de med så kort varsel kunde fixa det. Props till Sjöbloms i Örnsköldsvik! Dessutom var det ofattbart billigt, 150kr! Galet!

Ytterligare en glad nyhet var att regnet hade börjat avta. Vi avfärdade våra tankar på att ta bussen och beslöt oss för att cykla mot Nordmaling istället. Om det är någon som läser det här så minns ni kanske att planen idag inte alls var Nordmaling, och det är helt rätt. Vi upptäckte att om vi tar Nordmaling istället för Trehörningsjö så får vi lite längre idag, men mycket kortare imorgon. Ett lätt val.

Vi fortsatte alltså cykla norrut från Örnsköldsvik i lätt duggregn. Snart kom cykelsemesterns tredje vurpa, och den andra på två dagar. Återigen stod Viktor för underhållningen! Vi skulle upp för en trottoarkant och han hade för snäv vinkel, så det tog till slut tvärstopp. Han hade inte lika tur som igår, och nu blev det högra knäet ganska uppskrapat. Aj. Blod. Vi plåstrade om det lite snabbt och fortsatte sedan.

Vägen norrut från Örnsköldsvik var faktiskt jättebra. Lite bilar, bra underlag och inte alls speciellt kuperat. Det hade dessutom slutat att regna helt. Fru Fortuna log emot oss än en gång! Snart nådde vi Gideå, och vid det här laget hade vi hunnit bli riktigt kaffesugna. Lägligt nog hade hembygdsgården i Gideå öppet, så vi slank in där och fick kaffe med dopp. Dessutom satt det lite trevligt folk där som vi passade på att snacka lite strunt med. Roligt!

Även efter Gideå fortsatte både det trevliga underlaget och det trevliga vädret. Efter ytterligare någon mil senare stannade vi till vid en pytteliten ICA-butik i en pytteliten ort som hette Flärke. Precis då började det regna igen. Attans! Tur i oturen att vi hade stannat vid en ICA-butik dock. Vi tog med oss regnkläderna in och klädde oss där inne. När vi ändå stannade så passade vi på att äta varsin glass och fylla på vattenflaskorna. Gott!

Kort därpå svängde vi på dagens sämsta väg, och kanske till och med cykelsemesterns sämsta. Det var en riktigt spårig och gropig grusväg. Dessutom regnade det ganska mycket vilket inte gjorde saken bättre. Regnet gjorde att det kändes som att cykla i smör, det var riktigt jobbigt. Vi hade förhoppningen att gruset snart skulle förvandlas till asfalt, men inte. Grusvägen var nog nästan 2 mil lång, och det gick inte fort. Dessutom saknar Viktor den bakre stänkskärmen, och ifall det nu är någon som läser det här så kan du nog lista ut vad det betyder. Jajamän. Allt blir sandigt. Allt! Täckt i ett lager av sand/grus.

När grusvägen till slut tog slut, för det gjorde den, så var det raka spåret in till campingen som ligger strax utanför Nordmaling. Självklart slutade det att regna precis när vi kom fram, och nu är det faktiskt riktigt fint väder. Så fort vi kom fram till campingen och hittat fram till stugan så spolade vi av Viktors cykel, och hela Viktor också för den delen. Båda var täckta av ett lager av sand. Sedan hoppade vi i duschen, handtvättade lite kläder, hängde upp dem på tork i ett torkskåp och letade upp campingens restaurang. Nu har vi fått i oss varsitt stort mål mat, ätit lite godis och sitter i detta nu och kollar på Simpsonsfilmen i ett varmt och skönt servicehus samtidigt som vi plitar ner det här blogginlägget. Verkligen en dag full av kontraster!

Dagens etapp i siffror!

Längd: 82,6km
Tid effektiv cykling: 4h 17min
Medelhastighet: 19,2km/h

Dagens...

Dagens ortnamn: Brösta (vi har tyvärr ingen bild på detta!)
Dagens ljusglimt: Alla människor som stöttar oss på vägen, både digitalt via bloggen, Facebook, telefon och SMS, men också alla människor vi möter längs vägen! Utan det skulle vi nog inte orka fortsätta, vi är tacksamma :)
Dagens streak: 2 vurpor på 2 dagar
Dagens milstolpe: Västerbottens län! Grannlänet! Är vi nära eller vad?!
Dagens äntligen: Tvätta! Rena träningskläder, herregud så skönt. Vi har inte direkt luktat som en sommaräng i träningskläderna på sistone